onsdag 4 november 2009

I väntan på riktiga lövfällningen



Foton: Länsmuseum i Kristianstad, Egon Jönssons fotoarkiv
Den nedre bilden är från invigningen av nya Strandängens idrottplats 1960. Pojklaget spelade förmatch till A-laget.

I väntan på att alla löven faller till marken, så att de kan räfsas ihop, tittade jag lite på Länsmuseums hemsida. Det fanns tidigare en fotograf, Egon Jönsson i Bromölla som dokumenterat massor från det äldre Bromölla.
En riktig kulturkälla att ösa ur. Egon hade bevarat det mesta han fotat och totalt finns det 77604 bilder i arkivet.

Några personer, främst pensionärer håller på att namnsätta alla foton, gruppbilder mm.
Jag sökte på mitt eget namn och fick fram några bilder. Det är från tidigt -60 tal innan vi började med våra hundar. Jag finns med på bilderna ovan, svårt att se kanske.

Kaninjakten med iller pågick dock för fullt och spädde på veckopengen en hel del. Att den inte skedde på egna marker, gjorde nog inte så mycket på den tiden. Det här var väl vad man då kallade "slyngeljakt".

Godsets jägare kallade det något annat. Det var innan myxomatosens (pesten) tid, så de fanns i mängder och villaägarna var nöjda. Fast det kallades nog inte skyddsjakt heller för den delen.

Löven får va idag, jag tror jag ska hämta lite sockerbetor och så ska automaten fyllas på till fasanerna. Signe, grannen ville ha hjälp med att plocka bort falläpplen, så dom får rådjuren och grisarna käka upp i någon hörna av stora granet.

http://sofie.regionmuseet.m.se/egonj/index.htm

Inga kommentarer: