måndag 9 november 2009

Eftersöken



Bild från väg 116, olycksdrabbat vägavsnitt

De senaste veckorna har det blivit flera eftersök pga trafikolyckor. Främst rådjur, men även någon gris. Toppen av de här olyckorna är i oktober/november samt i april/maj. Det kan skilja sig något från genomsnittet, men så här ser det ut för min egen del.
Varje år tar jag hand om vilt från ca 25-35 viltolyckor. Många rådjur blir kvar på platsen, oftast döda. En del besvärliga eftersök blir det ändå.
Tänk om den som kör på ett djur kunde märka ut platsen ordentligt. Det hade underlättat betydligt för oss som ska ta hand om det sen.

På bild syns en sk Heck-pack som jag haft ett par år nu. Det är ett mycket bra hjälpmedel och smidig att använda. Heck-Pack är testat och godkänt för framförande i trafik inom hela EU. Den lastar det mesta, på med spännband bara. Kultrycket avgör hur mycket, men en älgkalv eller större gris är inga problem. Inte så kul att lägga in ett rå med öppna tarmar i bagaget på bilen. En släpvagn går förstås men lite bökigt att tansportera med, speciellt i mörker.

Kompisen sköt en fin bock för ett tag sedan. Den ska nu bli bedömd av SVJ, men troligen en medalj, silver kanske.

Igår var det andjakt hela dagen. Efter allt slit med våra apportörer under hösten så brukar det bjudas på kompjakt. En fin dag på godset med god mat, bra jakt och trevlig stämning bland kompisarna. Eva skötte hundarna bakom mig så kunde jag koncentrera mig "framåt".

Inga kommentarer: