torsdag 24 september 2009

Glatt återseende!



I tisdags var jag en sväng neråt Skåne och dömde några Kkl hundar och en retriever i praktiskt jaktprov. Förutsättningarna fanns och tillräckligt antal fåglar fälldes för hundarnas bedömning.
På morgonen så dyker en domarekollega och gammal bekant upp med sina två svartvita springerspaniels. Självklart fanns det två jaktspaniels i snöret hos denne verkliga spanielmänniska. Charlie har säkert dömt spaniels och även senare retriever sedan SSRK:s begynnelse. Åtminstone dömde han mig o Jörgen S med våra spaniels på vårt absolut första jaktprov i SSRK.
Detta gick av stapeln i början på -70 talet i Arvika i Dalarna. Nån enstaka hare fanns väl på platsen och så fasaner i en jutesäck. Det gick att följa spåren av utläggaren i det daggvåta gräset på mossen. Det är väl preskiberat nu tror jag.
Släpspåren som drogs med nyblodad tamkanin på ca 4kg var enormt långa minns jag, minst 300 m ,men det fixade våra cockerspaniels. Jörgen med Sussi och jag med Örlidens Bonus. Spanieljakt/prov ska förstås gå där de naturliga förutsättningarna finns. Vi pratade om det här och Charlie kommer mycket väl ihåg tidpunkten.
Charlie föder upp främst spaniels under kennelnamnet Woodcocks. Han är en av de första i Sverige som importerat spaniels av jakttyp från England. 1976 tog han in en valp från England, Merrydawn Soda som snabbt tog flera elitettor på jaktprov. Soda lämnade i sin tur bra avkommor med goda egenskaper. främst då med u. Solbergs Cissy.
Kanske någon minns duktiga SJCH Woodcocks Sherry som jag tror Rolf L ägde o förde framgångsrikt.
Vad roligt att Charlie hänger på ännu!

Inga kommentarer: