fredag 12 september 2014

Annorlunda jaktform med tollare

En glad Marie K flankerad av Micke som var skytt samt undertecknad som dömde.
 


För några dagar sedan dömde jag en retriever, tollare på ett praktiskt jaktprov. Andjakt är det som gäller för denna typ av prov.

Hund och förare befinner jag bakom ett gömsle vid strandkanten. Hunden ska visa sig utanför gömslet för änderna. Detta sker genom att ett föremål, en boll eller liknande kastas några meter åt sidorna, som hunden bums ska hämta o lämna tillbaka till föraren.
På så vis så lockas(tollas) änderna närmare gömslet. Nyfikna fåglar simmar mot gömslet. När dom är inom skotthåll, så kan man fälla en fågel.

Fåglarna lättar förstås men flygande fåglar inom håll kan fällas som i vilken andjakt som helst. Det är bra för testet om flera jaktliga moment ingår. Hunden apporterar därefter fågel.

Den hund jag bedömde fixade det här galant.  Tyst o stadig under hela provet. Bra apporteringsarbeten och väl i hand. Ca 15 apporter totalt blev det till slut. Klar och godkänd. Fattas ännu en etta i ekl innan championatet är klart. Men det ser lovande ut.

Detta var första gången jag dömde hund på denna jaktform och det var fjärde gången det skedde i Sverige någonsin. Reglerna för jaktprovet tillkom under fjolåret.

Historik:
Nova scotia duck tolling retriever (tollare) utvecklades på Nova Scotia-halvön i början på 1800-talet för att ”tolla” (eller locka) och apportera sjöfågel.

Varmviltsproven för övriga retrievers börjar komma igång också. I fredags var jag i Väckelsång och dömde fyra hundar på ett kvalificeringsprov(kkl) under en andjakt.

Inga kommentarer: