fredag 19 juni 2009

Svartö och Värnanäs

Foto:Björn Lindahl



I går var jag o Marth B och hämtade min Örnvikenbåt som har legat vid Stufvenäs gästgiveri. Jag har avslutat mitt deltagande i jaktlaget Södra grind som arrenderar huvuddelen av Värnanäs Gods vilket är beläget vid Kalmarsund.

Lite långt att åka dit, men börjar också bli lite dyrt för min plånbok. Men en bra jaktmark för jakt efter bl.a. fågel, med flera hundra hektar åker och flera större öar, bl.a. Svartö som syns på bilden.
Man kan skönja en del skarvfågel i träden också. (Klicka på bilden). Det var på denna ö som Bengt Berg i början på 1940-talet planterade skarvägg i befintliga hägerbon. De första kanadagässen sattes också ut här på öarna. Resten känner vi till. Idag krävs skyddsjakt på mellanskarven bl.a.

Båten lägger jag nog nu i Tomsabo i Edenryd, där jag har arrenderat en jakt vid kusten, ca 5 km hemifrån.

Som tack för att Marth har varit med o jagat vid flera tillfällen och duvsträcken varit många o fina så bjöd Marth på a`la carte på Stufvenäs gästgiveri. Biffen och efterrätten smakade utsökt.

Bosse

Inga kommentarer: