tisdag 9 augusti 2011

Tollarspecialen i Sälen


SE UCH Agrosofens Calypso "Twist"
Bild, Helen Häggström

I torsdags åkte jag till Sälen för att döma tollare på deras jaktprov i den s.k Tollarspecialen. Ett stort arrangemang med utställning, lydnadsprov, workingtest, agility och så officiella jaktprov.

Puh, det va nog jobbigt för arrangörerna, men dom ska ha all heder av det här, allihopa. Vi som dömde blev väl omhändertagna och allt fungerade väl.
Hur många hundar som anmält i de olika grenarna vet jag inte, men nånstans kring trehundra gissar jag.
Fast, en liten egen reflektion är att brukar inte Brukshundklubben ha hand om lydnadsprovs- och agilitytävlingar.

Jag fick bara fram en 1:a i nkl och en i ökl. Ökl är idag den högsta klassen på jaktproven. Elitklass införs nästa år först.
Jag dömde ca 22 hundar i ökl och Gunnar Pettersson ungefär lika många. Dessutom dömde jag 5 nkl-hundar.

Min enda etta blev SE UCH Agrosofens Calypso, som kallas Twist.

Detta ekipage visade sig på styva linan rakt igenom och blev dessutom utsedda till Tollarmästare 2011. Lyckades väl på utställningen också tydligen.

Han gjorde det mesta rätt och spontanapporterade gåsen på landdirigeringen snyggt.
Grattis till mästartiteln!

Inga kommentarer: