torsdag 14 juli 2011

Humlet och rosen


Sölens Ros
Vad den här rosen har för namn vet jag inte men den har en historia. Som liten parvel i början på 50-talet var jag med farsan o ch grävde upp en planta i en gammal övergiven trädgård. Det var i närheten av ett litet lantbruk som fanns inte speciellt långt ifrån där vi bodde. Stället kallades Sölahildingens. Sölig eller söla kan väl översättas med saktfärdig. Han hade alltså inte speciellt bråttom med grödorna, den bonnen. Jag kommer ihåg att vi smög hem längs med stengärdena med rosplantan. Jag har själv gett den namnet Sölens Ros, men ett officiellt namn finns säkert. Doften är helt underbar.


Humletorkan i Näsum
Här erbjuds kaffe med hembakat, öl bryggt på humle från
egen odling, försäljning av hantverk samt ett trevligt vandrarhem.



Humlestörar
I månadsskiftet augusti-september hjälps ett 50-tal plockare åt en helg för att manuellt skörda humlen från egen odling. Skördefesten kallas Humlets Dag.
Skörden skickas till bryggeriet Stockeboda Gärsnäs för bryggning av gott Näsumaöl.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej! Får jag använda eran bild på humlestörar i en rapport jag skriver? Sommarpraktiserar på Trafikverket och skriver om att anpassa vägar till landskapet. Vänligen Kajsa